Okavango delta

Vi paddlade kanot en dag i Okavango delta. Här sa de att det fanns krokodiler och flodhästar, vi fick sitta i kanoterna och det var en som stod längst bak och paddlade. Vi fick inte sticka ned händerna i vattnet och inte heller göra några hastiga rörelser för då kunde kanoten välta.

I början tyckte vi att det var riktigt vingligt och vi trodde att vi skulle ramla i váttnet, men ju längre vi åkte känndes det stabilare. Vi hade packat våra små väskor med saker vi behövde för natten då vi skulle övernatta på en ö. När vi hade åkt i kanoterna i undefär en timme upptäckte vårar guider två flodhästar, vi paddlade närmare och stannade för att ta kort på ca 30 meters avstånd.

Vi åkte en bit till sedan fick vi bada, där vi badade fanns det självklart inga krokodiler eller flodhästar :) När vi åkt en bit till såg vi några elefanter på land och våra guider paddlade närmare så att vi skulle kunna ta kort. Elefanterna blev sedan skrämda när vi kom närmare och sprang iväg men vi hann ändå knäppa lite kort på dem.

När vi såg ön vi skulle bo på hörde vi plötsligt något, vi upptäckte snabbt att det var en flodhäst. Strax efter hörde vi ännu ett ljud nu från andra sidan kanoten. Det visade sig att vi hade en flodhäst 10 meter ifrån oss på häger sida och en annan på samma avstånd på vänster. Flodhästan till vänster simmade sedan förbi framför oss och hamnade på samma sida som den andra. Då paddlade våran guide snabbt som fan och vi var snart i land på ön. Vi var allt lite skakiga efteråt :)

Vi spenderade sedan natten på ön i tält med tjockare maddrasser än vanligt. Dagen efter åkte vi samma väg tillbaka i kanoterna och såg även nu flodhästar. Våran guide verkade lite skärrad efter gårdagaen så han höll sig långt ifrån och paddlade på i bra tempo medan de andra knäppte kort!